Ułatwienia dostępu

Sygnaliści

Zgłoszenie zewnętrzne to procedura umożliwiająca przekazanie informacji o naruszeniach prawa do instytucji zewnętrznych, które nie są częścią struktury organizacyjnej firmy, w której pracuje sygnalista. Jest to ważna opcja, gdy zgłoszenie wewnętrzne nie jest możliwe lub skuteczne, lub gdy istnieje ryzyko odwetu lub innych negatywnych konsekwencji.

Dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego

Lądeckie Usługi Komunalne sp. z o. o. ul. Fabryczna 7a, 57-540 Lądek-Zdrój e-mail: sygnalista@lukladek.pl

Status sygnalisty

Status sygnalisty może uzyskać każda osoba zgłaszająca naruszenie prawa, chyba że wstępna analiza zgłoszenia daje podstawy do przyjęcia, iż zgłaszający działał w złej wierze.

Tryb postępowania

Spółka:
- przyjmuje zgłoszenie zewnętrzne;
- dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego,
- rozpatruje zgłoszenie zewnętrzne - w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania spółki;
- przekazuje zgłoszenie zewnętrzne niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni, do właściwego działu do podjęcia działań następczych oraz informuje o tym sygnalistę;
- podejmuje działania następcze z zachowaniem należytej staranności;
-przekazuje sygnaliście informację zwrotną.

Informacja zwrotna

Spółka przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego. W uzasadnionych przypadkach przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

Obowiązki sygnalisty

Sygnalista zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia naruszenia prawa jako tajemnicy i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach naruszenia prawa. Pracownicy LUK Sp. z o.o. w Lądku-Zdroju są obowiązani do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych, oraz podejmowania działań następczych. Obowiązuje to także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.

Przetwarzanie danych osobowych

Przetwarzanie danych osobowych. Następuje na zasadach określonych w art. 8 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 928) a także zasadach przetwarzania danych osobowych oraz informacji podawanych w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą, uregulowanych odpowiednio w art. 5 i art. 13 rozporządzenia 2016/679, art. 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającej decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 89, z późn. zm.5) albo art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.Urz. UE L 295 z 21.11.2018, str. 39).

Inne informacje

Spółka podejmuje odpowiednie działania następcze z zachowaniem należytej staranności. Organ publiczny prowadzi rejestr zgłoszeń zewnętrznych, jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych. Istnieje bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec sygnalisty. Zakaz ten obowiązuje również w sytuacji, gdy zgłoszenie nieprawidłowości zostało zgłoszone w dobrej wierze, a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgłoszona nieprawidłowość nie miała miejsca. Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą. Spółka zachęca do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych. Rzecznik Praw Obywatelskich Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa; Adres e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl; Infolinia: 800 676 676

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów Dz.U. 2024 poz. 928